Elbilar har alltid känts lite själlösa jämfört med bensin och dieselbilar för att de inte har något motorljud men vi har aldrig kört någon förrän nu när vi har provkört tre olika elbilar. De elbilar vi har kört är Volkswagen ID3, VW ID4 och MG ZS EV. Nedan är några av våra intryck från korta provkörningar som mer handlar om hur bilarna känns att köra än hur de är att ha till vardags.
MG ZS EV
MG överraskade rejält förutom att priset är lågt och att den har mer eller mindre allt man vill ha och lite till bland annat skinnklädsel och adaptiv farthållare. När man körde den kändes den lite sämre än VW ID3 på grund av att fjädringen var relativt mjuk och styrningen har lite konstig känsla. Den var också den första Kinesiska bilen vi har kört vilket gjorde att man trodde den skulle kännas billig i inredningen och kanske ha sådär kvalité men den var bättre än vi trodde.
VW ID3
VW ID3an kändes som den bättre av Volkswagens elbilar där den är den roligare av de två att köra för att den har mycket fastare fjädring och bättre styrning än ID4 och också MG.
Men priset mot MG är mycket högre och den har också sämre stolar och interiör jämfört med MG vilket är oväntat och drar ner intresset av ID3 jämfört med andra elbilar men den var ganska rolig att köra.
VW ID4
ID4an har bättre stolar än ID3an och är större men var sämre att köra för fjädringen var för mjuk och sävlig men annars var den trevlig att åka i men inte så rolig att köra när vägen börjar svänga.
I det stora hela är elbilar bra idag bortsett från att räckvidden minskar rejält om man inte kör på ett snålt sätt men de är fortfarande inte lika roliga som bilar med förbränningsmotor och när man är uppe i motorvägsfart är de ärligt talat lika tysta som bilar med förbränningsmotor på grund av vägljudet. Det är i stadstrafik som man märker skillnaden i tysthet mellan en elbil och en bensin eller dieselbil. Sen får man se i framtiden vad som blir det framtida bränslet.