När man tänker på skåpbilar och minibuss tänker man oftast på tråkiga bilar med tråkiga motorer och vägegenskaper även om det har funnits undantag genom åren. För ungefär 20 år sedan när nya versionen av Bubblan var som mest populär visade Volkswagen upp ett koncept på en ny version av den klassiska Folkvagnsbussen.
Alla oavsett ålder tyckte om originalet vilket också gällde nyversionen men tyvärr föll den i glömska även om många ville se en produktionsversion de följande 20 åren visade Volkswagen relativt ofta andra koncept bilar som var nytolkningar av den gamla Folkvagnsbussen men ingen blev verklighet förrän nu cirka 20 år senare.
Resultatet blev ID.Buzz där designen är baserad på det sista konceptet Volkswagen visade upp. Den största skillnaden mot den ursprungliga konceptbilen är att ID.Buzz är eldriven och bygger på samma plattform som de andra ID bilarna från Volkswagen. Däremot har ID.Buzz bättre körkänsla än ID.4 men ID.3 är såklart bättre att köra trots det är ID.Buzz ändå en ganska rolig bil att köra även om den är stor och tung men någon buss/skåpbilskänsla märks inte så nämnvärt bortsett från att man sitter mer upprätt.
Den är också stabil, bekväm och relativt tyst i högre farter. Inne i bilen är inredningen också lik de andra ID modellerna från Volkswagen med samma ratt och skärmar men den känns ändå lite mer lekfull i inredningen.
Men på ett typiskt Tyskt vis att för rolig får den inte vara och stolarna är också sköna med armstöd på båda sidor av stolen men man får akta sig för yttre armstödet när man går ur bilen. En annan nackdel är också priset men sammantaget är ID.Buzz en ovanligt rolig buss/skåpbil och det blir spännande och se vad för fler versioner som kommer framöver av ID.Buzz.